Een folder maken van je diensten of producten werkt altijd heel goed, zeker wanneer je binnenkort op een beurs gaat staan of op een andere manier aandacht wilt vragen, maar hoe zorg je er nu voor dat de cover van je folder ook daadwerkelijk genoeg de aandacht trekt dat mensen je folder meenemen en doorkijken? Door een goede foto te kiezen, trek je direct veel meer aandacht! Maar hoe kies je die foto? Daarvoor geef ik je graag deze checklist! Voldoet de foto op de cover van jouw folder hieraan?
De foto moet duidelijk maken waar de folder over gaat
Zorg dat de foto op de cover direct duidelijk maakt waar de folder of brochure over gaat! De foto moet zonder kop of merknaam (anders dan op het product dat wellicht in de foto wordt gebruikt) duidelijk maken waar het over gaat! Vermijd overbodige rommel in de foto en maak er geen zoekplaatje van. Hoe mooi een foto ook kan zijn, je wilt dat het direct duidelijk is waar de folder over gaat!
De foto moet een emotie bevatten
Als bedrijf wil jij een emotie opwekken in de klant. Dat kunnen verschillende dingen zijn: zelfvertrouwen, kracht, blijdschap of (zoals ik als kernpunt heb) trots. Maar laat die emotie die je wilt bieden aan je klant terugkomen in de foto! Dat zorgt direct voor meer binding dan een standaard foto op een witte achtergrond van jouw product.
De foto moet helder en scherp zijn
Het klinkt misschien heel logisch, maar regelmatig zie ik foto’s die niet helder en scherp zijn. Dat is jammer, want het doet vaak afbreuk aan je folder. Zorg er daarom voor dat de foto op de cover van je folder of brochure echt scherp is en mooi qua kleuren. Maak eventueel een proefdruk om te zien hoe de scherpte en kleuren uitkomen op het papier. Dat is echt heel anders dan op een computer of iPad scherm! Je kan natuurlijk onscherpte wel heel creatief gebruiken, maar zorg er dan voor dat het een bewuste keuze is!
Kies voor kleur of zwart/wit
Als laatste is het slim om nog na te denken of je de foto op de cover van folder of brochure in kleur of zwart/wit wilt gebruiken. Dit is helemaal afhankelijk van je merk. Kies voor een kleurfoto als je een jong, bruisend merk hebt, de sfeer heel belangrijk is en de kleuren van je product of dienst ook heel belangrijk vindt. Als je voor een zwart/wit foto kiest, dan voeg je direct een andere soort ‘klasse’ toe aan je merk, gaat het veel meer om de kern van de foto, maar trekt het soms ook moeilijker de aandacht. Heb je een logo met een herkenbaar kleur of veel kleuren, dan kan het wel heel mooi zijn om de foto zwart/wit te gebruiken en je logo eruit te laten knallen in kleur.
Let op: niet iedere foto is even mooi in zwart/wit als in kleur, dus vraag daarom hulp van je fotograaf!
Geef een reactie