Het is mijn missie om ondernemers zichtbaar te maken bij hun ideale klant en de beleving van deze bedrijven in beeld te brengen. Mijn idee is dat dit jou als ondernemer helpt om verder te groeien. Het zal je ook helpen de klanten aan te trekken die echt bij jouw bedrijf passen. Als je website, blog, Social Media en andere communicatiekanalen de sfeer en beleving uitstralen die jij aan je klanten wilt bieden, dan zullen mensen die dit zien, erdoor aangesproken worden en sneller klant bij je worden. In dit artikel duik ik verder in op wat ik hiermee bedoel en hoe je dit voor elkaar krijgt.
Wat is de beleving van een bedrijf?
Met de beleving van een bedrijf bedoel ik het gevoel dat de klant krijgt (of verwacht) na een ervaring met jouw bedrijf. En bij ieder bedrijf is dat weer anders. In een supermarkt zal je een andere ervaring hebben dan in een bouwmarkt of in een drogist. Zeker bij dienstverleners gaat het nog meer over de beleving die een klant krijgt. Zo kan een yoga-sessie een hele ontspannen ervaring zijn. Of juist heel intensief waarbij je het gevoel hebt dat je een marathon hebt gelopen. Dat zijn 2 verschillende belevingen en als yoga-studio wil je laten welke jij aan je klant biedt. Als een klant op zoek is naar een intensieve workout en jij biedt alleen maar heerlijke ontspannen sessies aan, dan is het fijn als dat direct duidelijk is.
Waarom is het belangrijk om te focussen op die beleving?
Wanneer je meer focust op de beleving die mensen bij jouw product of dienst hebben, dan komt er een emotionele waarde bij. Hierdoor is jouw product of dienst meer waard voor je klanten, omdat ze zich er beter bij voelen en daar ook voor willen betalen. Zo betaal je ongeveer het dubbelen voor een Apple computer dan voor een Windows computer. Is die Windows computer minder goed? Vaak niet, maar bij Apple koop je de complete belevenis erbij: de trots dat je een Apple computer hebt, het gemak van het opstarten/installeren van je nieuwe computer en het gevoel dat je hebt als je die computer gebruikt.
Door dus op de emotionele waarde van je product of dienst te focussen, zijn mensen eerder overtuigt, is de waarde ook hoger en zijn mensen dus bereid om er meer voor te betalen.
Laat de beleving zien in de foto’s
Voor mij is het heel belangrijk om tijdens het maken van de foto’s al het juiste gevoel te hebben dat de foto’s moeten uitstralen.
Zo heb ik in 2017 voor 2 verschillende haptotherapie-praktijken foto’s mogen maken. Voor Praktijk Channels (zie de foto bovenaan dit artikel) en voor de nieuwe website Relatie Zonder Stress van Huis van Jonathan (zie de foto hieronder). De foto’s zijn heel anders geworden. Bij de ene fotoshoot was rust en ontspanning het belangrijkste. Bij de andere juist plezier en blijheid. Tijdens de fotoshoots was dit ook goed te merken. De fotoshoot met Marléne van Praktijk Channels was heerlijk ontspannen. Doordat we heerlijk in de natuur foto’s gemaakt hadden, voelde ik me naderhand helemaal opgeladen. De fotoshoot met Anneke en Muriel was dolle pret. Van engelen in het zand maken tot ondersteboven in de boom hangen (zij natuurlijk ;-) ).
Je ziet dat de foto’s dat gevoel/die beleving ook uitstralen. Het hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn.
Alle aspecten van de fotoshoot dragen bij aan het resultaat
Door te weten welk gevoel je wilt uitstralen en dit tijdens de fotoshoot al te beleven, komt het ook in de foto’s terug! Door goed verbinding te houden met het gevoel, merk je ook tijdens het fotograferen precies wat wel en niet goed voelt/werkt.
Locatie
Daarnaast is het belangrijk dat alle aspecten van de fotoshoot bijdragen aan de beleving die jij wilt neerzetten. De locatie is daarbij heel belangrijk, omdat deze een groot deel van de sfeer bepaalt. Daarnaast kan het ook helpen om te kiezen de foto’s in een bepaald seizoen te maken. Zo is de lente heerlijk fris en vol energie, de zomer warm en ontspannen, de herfst vol mooie kleuren en veranderingen en de winter geeft het knusse en beschermde gevoel.
Kleding
Ook de kleding die je kiest kan bijdragen aan de beleving die je overbrengt met de foto’s. Zo komt het bijvoorbeeld niet echt professioneel over als je in lekker comfortabel huispak achter een computer gaat zitten ;-) Maar het kan juist wel aansluiten bij een doelgroep die vanuit ontspanning wil werken en niets liever doet dan met een laptop en dekentje op de bank te gaan zitten. En door kleding te kiezen waar de bedrijfskleuren in terugkomen, zorg je ook voor herkenbaarheid!
Accessoires
En als laatste vind ik het altijd belangrijk om de juiste accessoires bij de fotoshoot te hebben. Voor een yoga studio of docent zijn dat mooie yoga matten en hulpmiddelen. Voor een coach is dat vaak een laptop, een notitieboekje, een kop thee en motivatie kaarten. En zo kan jij vast ook een lijst met accessoires bedenken die jij gebruikt voor jouw bedrijf. OF accessoires die het gevoel uitstralen wat jij wilt dat je klanten beleven! Hoe gaaf zou het bijvoorbeeld zijn als jij dol blij wordt van ballonnen en je klanten ook een feestje wilt laten beleven om dan een tros ballonnen mee te nemen naar de fotoshoot?!
Weet wel: het is jouw fotoshoot! Dus kies voor wat jij leuk vind en wat goed voor jouw bedrijf werkt! En trek je niet te veel aan van hoe anderen in hun foto’s doen!
Dus mijn belangrijkste tip: laat de beleving van je bedrijf zien!
Ben je er nog niet uit wat de beleving is die jij wilt overdragen aan je klanten? Kijk dan eens dit filmpje van Simon Sinek over de Gouden Cirkel. Hij duikt echt in het stuk over de belevingseconomie en de emotionele waarde die je een klant wilt geven. Echt een aanrader!
Geef een reactie