Pinterest zakelijk gebruiken met je bedrijfsfoto's

In de laatste 2 artikelen van mijn Fotografie tips voor Ondernemers kon je al lezen hoe je je zakelijke foto’s kunt gebruiken op Facebook en LinkedIn. Vandaag leg ik je uit hoe je je zakelijke foto’s op Pinterest kunt gebruiken. Hè, maar Pinterest zakelijk gebruiken? Dat is toch niet interessant, zal je denken. Niets is minder waar, Pinterest is juist heel goed zakelijk te gebruiken! Zeker als je producten voor particulieren verkoopt!

Pinterest zakelijk gebruiken met je bedrijfsfoto’s

Hoewel Pinterest een medium lijkt dat niet interessant is om zakelijk te gebruiken, is dat eigenlijk niet waar en is het voor producten en diensten vaak interessanter. Bij Facebook en LinkedIn gaat het namelijk altijd om het laatste ‘nieuws’. Je bent afhankelijk van het nieuwsoverzicht en je bericht heeft dus maar maximaal 2 dagen om een bereik op te bouwen en mensen je bericht te laten zien. Daarna zakt het naar beneden en bereik je bijna niemand meer. Ook niet via Google, want de berichten zijn geen aparte pagina’s.

Het verschil met Pinterest is de zoekfunctie! Met die zoekfunctie kan er gezocht worden op een bepaald onderwerp en als dat onderwerp in jouw tekst voor komt, dan kan jouw plaatje in de zoekresultaten naar voren komen, ook als je hem 3 maanden of een jaar geleden op Pinterest hebt gezet. Doordat je foto keer op keer weer gerepint wordt, is je bereik dus ook veel groter en gerichter (!), dan een bericht dat 2 dagen gezien wordt op Facebook of LinkedIn en dan verdwijnt. Dus, ga jij Pinterest zakelijk gebruiken? Laten we dan kijken hoe je je zakelijke foto’s zo goed mogelijk gebruikt!

Gebruik zoveel mogelijk staande foto’s

Is het je wel eens opgevallen dat staande foto’s op Pinterest groter tonen dan liggende foto’s? Dat heeft te maken met de kolommen-opbouw van Pinterest. Alle foto’s staan onder elkaar in kolommen, waardoor er meer ruimte is voor staande foto’s en liggende foto dus kleiner tonen. Het is daarom slim om staande en vierkante foto’s te gebruiken! Heb je geen staande foto’s? Maak dan bijvoorbeeld met PicMonkey een collage van verschillende liggende foto’s onder elkaar.

Laat je producten zien!

Pinterest zakelijk gebruiken als je producten verkoopt is heel interessant! Met goede foto’s, kun je er namelijk voor zorgen dat jouw producten op de ‘wensenlijstjes’ van andere komen te staan. Omdat het bij Pinterest vaak om de sfeer gaat, werkt het beter als je sfeerfoto’s van je producten plaatst. Dus op de manier waarop het product gebruikt wordt. De foto moet het gevoel uitstralen dat het product aan jouw klant geeft. Daarmee overtuig je nieuwe klanten! Heb je alleen diensten? Laat dan het eindresultaat zien van je diensten en maak ook daarbij het gevoel heel duidelijk dat jij je klant wilt geven!

Gebruik de juiste woorden in je omschrijving

De omschrijving van je foto is heel belangrijk. Dit is namelijk de tekst waar Pinterest in zoekt naar voor het tonen van jouw pins in de zoekresultaten. Als je daar dus de juiste woorden gebruikt, laat Pinterest jouw foto’s zien in de zoekresultaten. Om je een voorbeeld te geven: Heb je een foto van een mooi horloge, gebruik dan niet alleen de naam van het merk en zo in de omschrijving, maar vooral ook het woord horloge en het type horloge. Gebruik de woorden die jouw klanten gebruiken om te zoeken naar jouw producten. Pinterest zakelijk gebruiken wordt dan echt interessant!

Verwerk je producten tussen foto’s van anderen

Als je een bord maakt met alleen maar jouw producten, dan geef je mensen minder redenen om je bord te volgen. Pinterest is geen verkoopkanaal, maar een inspiratie-medium. Wil je Pinterest zakelijk gebruiken? Meng dan jouw producten op je eigen profiel tussen foto’s van anderen. Dan zullen mensen je account eerder volgen, vaker op je borden kijken en dus je producten vaker zien!

Doe jij Pinterest zakelijk gebruiken? Dan ben ik heel benieuwd naar jouw ervaring! Deel hem in de reacties!

Wil jij graag 10 gratis tips ontvangen waarmee je de foto’s van je bedrijf vandaag nog kunt verbeteren?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere 2 maanden tips over hoe je je foto's kan gebruiken op je website en Social Media.



Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. De verplichte velden zijn aangegeven met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Verwijder allesVerstuur