Welke achtergrond kiest u? Als fotograaf krijg ik regelmatig de vraag om een portretserie bij een bedrijf te komen maken. Meestal heeft het bedrijf zelf bedacht dat ze graag de foto’s willen laten maken met een witte achtergrond. Mijn advies is echter om dit niet te doen! Waarom? Dat is het onderwerp van dit eerste artikel in mijn serie “Fotografie tips voor Ondernemers”.
Waarom geen witte achtergrond?
De belangrijkste reden die ik geef waarom dat u beter niet voor een witte achtergrond kunt kiezen, is de herkenning. Wanneer u uw personeel fotografeert voor een witte achtergrond, dan is er geen onderscheid of deze personen voor uw bedrijf of uw concurrent werkt.
Wanneer u uw personeel deze foto’s ook nog op LinkedIn laat gebruiken, zal er geen herkenning optreden. Terwijl dit wel kan wanneer u een originele achtergrond zult gebruiken voor de foto’s. Door een achtergrond toe te voegen die herkenbaar is voor uw bedrijf (zoals uw hal of product), zal er direct herkenning zijn! De foto’s zullen dan niet alleen origineel zijn, maar ook op LinkedIn zal het opvallen en er zal een link gelegd worden tussen uw verschillende medewerkers. Dit is heel goed voor uw naamsbekendheid!
Daarnaast voegt een witte achtergrond niets toe. Het brengt geen sfeer aan de foto en kan zelfs somber aanvoelen.
Welke achtergrond gebruikt u dan?
Voor het kiezen van de goede achtergrond voor uw portretfoto’s kunt u de volgende tips gebruiken:
- Kies voor een achtergrond die bij uw bedrijf past! Heeft u een mooie ontvangsthal die herkenbaar is voor uw bezoekers? Gebruik die dan als achtergrond! Geen mooie hal, maar wel herkenbare auto’s? Dan kunt u die als achtergrond gebruiken!
- Geen herkenbare locatie? Gebruik dan uw product! Heeft u geen mooi kantoor of werkplaats? Dan kunt u er altijd nog voor kiezen om uw product in de achtergrond toe te voegen. Dit zorgt extra voor herkenning en u heeft een achtergrond die bij uw bedrijf past!
- Geen herkenbare locatie en geen product maar een dienst? Kies dan een achtergrond die uitstraalt wat u uit wil stralen! Wanneer u bovenstaande tips niet kunt gebruiken omdat u geen mooi kantoor heeft en een dienst verkoopt in plaats van een product, kies dan voor een locatie die past bij uw uitstraling. Zijn één van de peilers in uw bedrijf bijvoorbeeld dat u snel levert, dan kunt u de snelweg gebruiken als achtergrond. Stelt u natuur of MVO hoog in het vaandel, kies dan voor een natuurlijke achtergrond.
- Let op het licht! Let bij het bepalen van de achtergrond ook op het licht. Kies een achtergrond waarbij het licht via de rug van de fotograaf of van opzij binnen valt. Wanneer het licht vanaf achter het ‘model’ binnen valt, heeft u veel tegenlicht. Dit is heel moeilijk op te lossen en vraagt altijd om het gebruik van een flitslamp. Daarnaast is het ook beter direct zonlicht te vermijden. Hierdoor gaan mensen namelijk met hun ogen knijpen en dit toont niet mooi op de foto.
- Afstand tussen de persoon en de achtergrond! Wanneer u er voor zorgt dat er wat afstand is tussen de persoon en de achtergrond, wordt de achtergrond in de foto’s mooi onscherp. Hoe meer afstand, hoe meer uw achtergrond onscherp wordt.
Het belangrijkste is dat u een achtergrond kiest die bij uw bedrijf past! Kleurrijke en lichte achtergronden hebben bijna altijd een positieve uitwerking op de foto! Of kies zoals het portret hiernaast voor een stijl die past bij uw huisstijl!
Wilt u zeker zijn dat u portretfoto’s krijgt die passen bij uw bedrijf? Neem dan eens een kijkje op mijn pagina over zakelijke portretfotografie!
Wat kiest u?
Bent u na het lezen van dit verhaal nog niet overtuigt van het nut van een andere achtergrond? Of heeft u een goede reden om toch voor een witte achtergrond te kiezen? Ik hoor het graag, want ik ben heel benieuwd naar uw idee hierover!
Laat hieronder een reactie achter of neem contact met mij op!
Geef een reactie