In 5 jaar ondernemen heb ik al veel (gratis) programma’s en systemen uitgeprobeerd en gebruikt, die mij helpen met het runnen van mijn bedrijf. Vele programma’s heb ik na een tijdje gebruiken links laten liggen, omdat ze toch niet zo fijn werken. Veel andere programma’s gebruik ik al jaren. De lijst is eigenlijk heel lang, maar dit is mijn absolute top 5 van handige hulpmiddelen bij het ondernemen.

Als ondernemer ben ik er van overtuigt dat je niet zelf het wiel moet uitvinden als het gaat om producten die al lang bestaan. Daarom maak ik graag gebruik van goed uitgedachte programma’s en systemen. Dit scheelt mij veel tijd waardoor dat ik mij kan concentreren op het runnen van mijn bedrijf en het maken van mooie foto’s.

Mijn top 5 van handige hulpmiddelen bij het ondernemen:

Handig Hulpmiddel #1: WordPress

5 handige hulpmiddelen bij het ondernemen5 jaar geleden heb ik een website gemaakt om mijn werk te tonen. Ik heb toen zowel Joomla als WordPress geprobeerd en de laatste vond ik een stuk gemakkelijker. Sindsdien gebruik ik altijd WordPress voor mijn websites. WordPress is vooral fijn in onderhouden en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het updaten van een pagina of nieuwsbericht is zo gedaan, kennis van HTML is niet direct nodig en alle aanpassingen aan de menustructuur en dergelijke worden direct op alle pagina’s doorgevoerd. Hierdoor wordt een website bijhouden een leuk onderdeel van ondernemen.

Handig Hulpmiddel #2: Moneybird

Om een goed overzicht te hebben van mijn facturen en inkoopbonnen gebruik ik Moneybird. Het systeem kan mijn boekhouder niet vervangen, maar ik kan wel een makkelijk zien wat mijn omzet en kosten per maand zijn geweest. Hierdoor kan ik de groei van mijn bedrijf zelf bijhouden, maar ook zien waar ik teveel geld aan uitgeef en kan besparen. Vooral de rapportages vind ik erg prettig. Dit systeem is onmisbaar bij het ondernemen!

Handig Hulpmiddel #3: Mailchimp

Mijn nieuwsbrieven verstuur ik via Mailchimp. Ik vind dit een heel fijn en simpel systeem waarbij ik heel makkelijk iets aan kan passen. Het drag-and-drop systeem is erg makkelijk en de mogelijkheid is er om vanuit een kopie van de laatste nieuwsbrief de nieuwe nieuwsbrief maken, zodat de nieuwsbrief iedere keer hetzelfde is. Ook Mailchimp biedt duidelijke rapportages aan om te zien hoe vaak mijn nieuwsbrief is geopend, een link is aangeklikt en hoe de aanmeldingen en afmeldingen verlopen. Ideaal dus!

Handig Hulpmiddel #4: Dropbox

5 handige hulpmiddelen bij het ondernemenHoewel ik in het begin flink moest wennen, kan ik nu niet meer zonder Dropbox. Ik gebruik het om bestanden te delen tussen mijn apparaten of met andere mensen. Google Drive is ook erg fijn. Trouwens, heeft u een Samsung telefoon? Installeer dan de app van Dropbox om gratis 48 GB extra opslagruimte te krijgen!
Een ander voordeel van Dropbox (op Android in ieder geval) is dat deze app de mogelijkheid biedt om standaard de foto’s die gemaakt zijn met de telefoon te back-uppen wanneer verbinding wordt gemaakt met Wifi. Hierdoor verliest u dus nooit uw foto’s!

Handig Hulpmiddel #5: Evernote

Alles wat ik bedenk zet ik in mijn Evernote! Zodra ik een idee heb, gaat de kladversie in Evernote, zodat ik niets vergeet. Ook de aantekeningen van workshops en gesprekken sla ik op in Evernote. Door aparte notitieblokken aan te maken, is alles makkelijk terug te vinden. En de sync functie is natuurlijk ideaal om zowel op mijn telefoon, mijn tablet als op mijn computer alles terug te kunnen lezen.

Welke hulpmiddelen kunt u niet zonder bij het ondernemen? Ik hoor graag uw suggesties!