In het vorige artikel van mijn serie Fotografie Tips voor Ondernemers heb ik u verteld welke 7 foto’s er niet mogen ontbreken op uw website. Vandaag gaan we kijken naar de 5 foto’s die niet mogen ontbreken in uw offline bedrijfspresentatie en welke foto’s u gebruikt voor welke promotiedoeleinde. De bedrijfspresentaties waar ik het hierbij over heb, zijn de diapresentaties en drukwerk die u maakt voor promotie- of informatieve doeleinde binnen uw bedrijf, met uitzondering van uw website.

Welke foto’s mogen niet ontbreken in uw bedrijfspresentatie?

Laten we voor het gemak nog eens de lijst van de 7 onmisbare foto’s voor uw website er bij pakken. Deze bestond uit:

Onmisbare foto's in bedrijfspresentatie: uw Diensten

  • Uw product
  • Uw dienst
  • Uw pand
  • Uw personeel
  • Uw bedrijfsproces
  • Uw bedrijfsontwikkeling
  • De details

Nu is het zo dat u in uw bedrijfspresentatie minder ruimte hebt voor foto’s als op uw website. Op uw website kunt u de pagina makkelijk een stukje langer maken om toch alle tekst en foto’s kwijt te kunnen, maar op een flyer zit u vast aan de randen van het papier.
De belangrijkste afvallers van deze lijst zijn daarom de foto’s van uw pand en van uw bedrijfsontwikkeling.
Mocht een klant namelijk benieuwd zijn naar uw pand omdat ze bij u op bezoek komen, dan kijken ze waarschijnlijk toch wel even op uw website. Mochten ze dat niet doen, dan kan het zijn dat ze via Google Maps al even gekeken hebben naar uw locatie. Vandaar dat deze foto minder belangrijk is.
Omdat uw bedrijfspresentatie gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten of het informeren van bestaande klanten, zal er meestal geen ruimte zijn voor een stuk over een bedrijfsontwikkeling. Mocht u een diapresentatie geven, dan zou het er wel in kunnen, maar let daarbij op dat de presentatie niet te langdradig wordt en uw publiek wel interesse houdt in het belangrijkste stuk!

Welke foto gebruikt u waar in uw bedrijfspresentatie?

Nu we de lijst met onmisbare foto’s duidelijk hebben, is het ook fijn om te weten welke foto u het beste op welke plek kunt gebruiken!

Uw product

De foto’s van uw product kunt u het beste op zo veel mogelijk plekken laten terugkomen. Zowel in drukwerk dat mogelijke klanten naar uw bedrijf moet trekken, Onmisbare foto's in bedrijfspresentatie: uw productals in een diapresentatie, zorgt dit voor veel duidelijkheid. Dit kunt u op 2 manieren aanpakken: U gebruikt 1 foto als leidraad en herkenningspunt, waardoor de klant bekend wordt met het product. Of u kiest voor verschillende foto’s van hetzelfde product dat u op verschillende plekken binnen uw bedrijfspresentatie gebruikt, waardoor de klant telkens een nieuwe blik op het product kan werpen. Beide mogelijkheden werken goed voor uw promotiedoeleinde. Ook in drukwerk dat geleverd wordt bij het product, kunt u voor 1 van beide opties kiezen.

Uw dienst

Net zoals bij uw website, geldt ook dat uw dienst goed in beeld moet komen wanneer u geen product verkoopt. Omdat u met een dienst vaak meerdere toepasmogelijkheden heeft, is het aan te raden om hierbij wel afwisselende foto’s tussen de verschillende uitvoermogelijkheden te gebruiken. Dit geeft uw mogelijke klant een beter beeld van uw dienst. Zowel voor uw product als voor uw dienst, ook wanneer u beide levert, geldt dat u dit zoveel mogelijk naar voren moet brengen binnen uw bedrijfspresentatie. Plaats deze foto’s dus zoveel mogelijk.

Uw personeel

Onmisbare foto's in bedrijfspresentatie: uw personeelWanneer u een flyer of andere vorm van klein drukwerk maakt, dan zullen de foto’s van uw personeel vaak komen te vervallen. Daar in tegen is het wel aan te raden om de foto’s van uw personeelsleden te gebruiken op hun eigen visitekaartjes. Daardoor wordt het een persoonlijker visitekaartje. Zeker wanneer een klant met meerdere personen binnen uw bedrijf te maken heeft, is dit extra makkelijk voor uw klant. Ook in uw diapresentatie of wanneer u een magazine of ander uitgebreid drukwerk maakt, kunt u de personeelsfoto’s terug laten komen.

Uw bedrijfsproces

De foto’s van uw bedrijfsproces zijn ook overal toepasbaar. Het is wel aan te raden om bij een flyer en dergelijke de ruimte te gebruiken voor tekst en foto’s van uw product of dienst. Maar het kan ook een goed idee zijn om uw klanten nog meer aan u te binden om bijvoorbeeld een informatiefolder te maken over uw bedrijfsproces, waarin u deze foto’s juist laat terugkomen. Ook in een diapresentatie of uitgebreid drukwerk kunnen deze foto’s goed terugkomen.

De details

De foto’s van de details zult u overal kunnen toepassen waar plaats is. Het is aan te raden om de aandacht te vangen met een detailfoto in een flyer, maar ook in iedere andere vorm binnen uw bedrijfspresentatie kunnen de detailfoto’s een goede aanvulling zijn op de overige foto’s.

Dezelfde foto’s als op uw website of andere?

Onmisbare foto's in bedrijfspresentatieOm de aandacht van uw klant/lezer te trekken, is het mijn advies om andere foto’s in uw bedrijfspresentatie te gebruiken als op uw website. Hierdoor scant de lezer er namelijk niet overheen omdat ze de foto al gezien hebben, maar krijgt het extra de aandacht.
Hierop geldt 1 uitzondering: Probeer 1 tot 3 foto’s prominent op uw website en in uw bedrijfspresentatie terug te laten komen als een soort van handelsmerk. Dit zorgt namelijk net zoals uw logo voor herkenning!

Welke foto’s gebruikt u nog niet?

Ook deze keer ben ik benieuwd welke foto’s u al wel en niet gebruikt in uw bedrijfspresentatie. En zijn er foto’s die u wel gebruikt, maar niet in dit lijstje staan? Laat het mij vooral weten!
Natuurlijk kan ik u ook helpen met de foto’s voor uw bedrijfspresentatie! Neem hiervoor eens een kijkje op mijn informatiepagina over een bedrijfsreportage.