Wanneer u een fotograaf inhuurt om uw evenement, congres of bedrijfsuitje te laten fotograferen, dan krijgt u vaak een hoop foto’s. Vaak is het dan de vraag wat u het beste kunt doen met deze foto’s. In een vorig artikel van mijn serie Fotografie tips voor Ondernemers heb ik al 5 redenen voor evenementen fotografie gegeven en daar staan ook een paar dingen bij over wat u met de foto’s kunt doen. Maar vandaag gaan we echt kijken naar het toepassen van evenementenfotografie:

Voor het gemak ga ik voor dit artikel uit van een evenement met bezoekers die betaald hebben om het evenement te komen bezoeken. Natuurlijk kunt u deze 5 tips ook gebruiken wanneer u foto’s heeft van een intern evenement.

5 toepassingen van evenementenfotografie

5 toepassingen van evenementenfotografie

  1. Zet de foto’s op uw website! Het eerste en meest logische toepassing van de foto’s van uw evenement is om ze op uw website te plaatsen. Laat de bezoekers terugkijken op een mooi evenement en de foto’s bekijken die van hun gemaakt zijn. Ook geeft u de mensen die niet zijn gekomen een duidelijk beeld van het evenement en dit trekt ze misschien over de lijn om volgende keer wel te komen!
  2. Verzamel er e-mailadressen mee! Met de foto’s die op uw evenement zijn gemaakt, kunt u heel gemakkelijk ook de e-mailadressen verzamelen van uw bezoekers en geïnteresseerde in uw evenement. Dit is vaak niet te achterhalen via de ticketservice, maar er zijn verschillende systemen waarbij iemand eerst zijn e-mailadres moet invoeren en daarna de foto op groot formaat kan downloaden. Omdat de foto van ‘gratis’ is, zullen veel bezoekers hun e-mailadres achterlaten om de foto’s te kunnen downloaden. Deze e-mailadressen kunt u gebruiken voor uw volgende e-mail campagne!
  3. Zet de foto’s op facebook! Door de foto’s op Facebook te zetten, kunnen uw bezoekers makkelijk de foto’s terug zien, zichzelf er in taggen en delen met vrienden. Dit is goede reclame voor uw evenement! Zorg er wel voor dat ze de foto’s alleen kunnen zien als ze uw pagina ook geliked hebben. En dat u toestemming heeft van uw evenementenfotograaf voor het plaatsen van de foto’s op facebook.
  4. Maak er een album van! Wanneer u een mooi album van de foto’s van uw evenement maakt, dan kunt u dit meenemen naar gesprekken met (nieuwe) klanten of de (nieuwe) leveranciers van uw evenement. Met dit album vol evenementenfotografie laat u zien hoe goed het vorige evenement was en kunt u daardoor misschien zelfs leveranciers over halen voor het volgende evenement.
  5. Gebruik de foto’s voor nieuwe promoties! Natuurlijk houdt uw werk na het evenement niet op. Voor het volgende evenement of voor uw gewone werkzaamheden kunt u de foto’s ook gebruiken. Door de foto’s in te zetten in nieuwe promoties, haalt u extra profijt uit de evenementenfotografie en heeft u een grote database van nieuwe foto’s die u kunt gebruiken. Mocht u speciale foto’s zoeken, dan is het wel slim om dit vooraf af te stemmen met de fotograaf.

Meer weten over evenementenfotografie?

5 toepassingen van evenementenfotografieNu u kunt zien hoe belangrijk evenementen fotografie is, is de volgende vraag welke fotograaf u dan kiest om uw evenement te fotograferen. Mijn tips daarin is om vooral te kijken of een fotograaf al eens een evenement zoals u nu organiseert, heeft gefotografeerd. Kijk dan ook naar de beelden die die fotograaf heeft gemaakt, want u kunt ongeveer dezelfde beelden van uw evenement verwachten. Mocht u meer informatie willen hebben over evenementenfotografie, neem dan een kijkje op mijn informatie pagina over evenementenfotografie of neem contact op voor meer informatie.