Laat de beleving van jouw bedrijf zien in de foto's!

Je hoort het steeds vaker in de huidige marketingadviezen: “het gaat erom hoe mensen zich voelen bij jouw bedrijf, hoe ze je product of dienst beleven.” Deze nieuwe stroom (ook wel de belevingseconomie genoemd) focust dus veel meer op het gevoel dat mensen hebben en de beleving die ze krijgen. Waarom zou je anders 12 euro voor een kopje koffie op het San Marco Plein in Venetië betalen als het om de hoek maar 2,50 euro kost? Dat is de beleving! En door die beleving in de foto’s die je communiceert terug te laten komen, speel je daar op in en overtuig je je mogelijke klanten eerder!

Waarom is het belangrijk om te focussen op die beleving?

Wanneer je meer focust op de beleving die mensen bij jouw product of dienst hebben, dan komt er een emotionele waarde bij. Hierdoor is jouw product of dienst meer waard voor je klanten, omdat ze zich er beter bij voelen en daar ook voor willen betalen. Zo betaal je ongeveer het dubbelen voor een Apple computer als voor een Windows computer. Is die Windows computer minder goed? Vaak niet, maar bij Apple koop je de complete belevenis erbij: de trots dat je een Apple computer hebt, het gemak van het opstarten/installeren van je nieuwe computer en het gevoel dat je hebt als je die computer gebruikt.
Door dus op de emotionele waarde van je product of dienst te focussen, zijn mensen eerder overtuigt, is de waarde ook hoger en zijn mensen dus bereid om er meer voor te betalen.

Laat deze beleving ook in je foto’s zien!

Wanneer je dus wilt focussen op de emotionele waarde van je product of dienst, is het belangrijk dat mensen die al zien en eventueel ervaren voordat ze iets bij je gekocht hebben. Je wilt ze overtuigen om iets te kopen, dus is het belangrijk om deze emotionele waarde te laten zien in je foto’s. Door hier op te focussen in je foto’s, krijgen je foto’s het gevoel wat je wilt uitdrukken mee, overtuigen ze daardoor eerder je potentiële klanten en zullen je verkopen daardoor stijgen!

Als je bijvoorbeeld een fiets verkoopt die extra ondersteuning geeft bij het fietsen heuvel op, zorg dan dat het op de foto’s duidelijk is dat de heuvel waar de fietser op rijdt behoorlijk zwaar is (bordjes die het percentage aangeven werken daar heel goed voor), maar laat zien dat de fietser het best gemakkelijk heeft. Dat is namelijk de ervaring die de fietser krijgt met jouw fiets. En zo zijn er veel verschillende dingen te verzinnen!

Ben je er nog niet uit wat de beleving is die jij wilt overdragen aan je klanten? Kijk dan eens dit filmpje van Simon Sinek over de Gouden Cirkel. Hij duikt echt in het stuk over de belevingseconomie en de emotionele waarde die je een klant wilt geven. Echt een aanrader!

Welke beleving wil jij je klanten geven? Welke emotionele waarde biedt jij je klanten? Vertel het!

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. De verplichte velden zijn aangegeven met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Verwijder allesVerstuur