In dit nieuwe artikel in mijn serie van Fotografie Tips voor Ondernemers gaan we verder op het vorige artikel. Daarin vertelde ik de 5 tips voor het plaatsen van foto’s op je website, dus vandaag gaan we kijken hoe je deze foto’s plaatst zodat ze zo interessant mogelijk zijn voor Google. Tijd voor een paar SEO tips dus!

Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is, focussen we ons rond dit artikel ook vooral op deze zoekmachine. Maar natuurlijk helpen deze tips ook om beter gevonden te worden bij andere zoekmachines.

Kies een goede bestandsnaam – SEO tips voor uw foto’s

SEO Tips voor de foto's op uw website - Fotografie Tips voor OndernemersOm te beginnen is het belangrijk om een goede bestandsnaam te kiezen. Wanneer Google een bestand ziet met de naam DSC0090.jpg, dan heeft Google geen enkel idee wat er op deze foto staat. Google kan namelijk geen foto’s zien en gaat dus uit van de tekst die erbij staat, waaronder de bestandsnaam. Zorg dus dat de inhoud van de foto ook verwerkt is in de bestandnaam. Een foto van een zwarte kat zou dus de bestandsnaam zwarte-kat.jpg kunnen hebben. Hier kun je nog meer informatie verwerken. Kies wel altijd voor een koppelstreepje in plaats van een spatie bij foto’s op internet. Spaties zijn namelijk erg lastig voor internet.

Gebruik de ‘alt-tag’ – SEO tips voor uw foto’s

Wie weet hoe je een foto moet plaatsen op een website, is bekend met de zogenaamde ‘alt-tag’. Voor wie het niet kent, het is best makkelijk: Alle codes worden geplaatst tussen < > op internet en de code voor foto’s is img (image). Deze code vul je aan met extra informatie (tags), bij foto’s onder andere met de alt-tag (alt=”omschrijving”). Google ziet deze ‘alt-tag’ als de alternatieve tekst. Dit is dus de omschrijving van de foto. Bij WordPress is dit makkelijk in te vullen bij het plaatsen van de foto. Zorg dus dat deze alt-tag goed ingevuld is met de belangrijkste informatie over de foto, waaronder de belangrijkste zoekwoorden. Maar vul er niet te veel informatie in.

SEO Tips voor de foto's op uw website - Fotografie Tips voor Ondernemers

Gebruik de ’title-tag’ – SEO tips voor uw foto’s

Hoewel Google de ’title-tag’ (vergelijkbaar met de ‘alt-tag’), minder belangrijk vindt, zorgt het wel voor een extra vermelding van de zoekwoorden op uw pagina. Daarnaast zorgt de ’title-tag’ er ook voor dat de omschrijving verschijnt wanneer iemand met een muis op de foto blijft staan. Dit is dus wel interessant voor de bezoekers van uw website. Zorg er ook hier weer voor dat hier niet te veel informatie staat. Google straft het af als er te veel geprobeerd wordt om hoog te scoren. Kijk dus goed naar welk woord het belangrijkste is op uw pagina.