Verbeter uw Profielfoto

Steeds meer mensen zoeken op de verschillende Social Media kanalen naar de personen met wie ze zaken willen doen. HR medewerkers zoeken naar de nieuwe kandidaten voor een functie en na een netwerkborrel worden de personen met wie je een leuk gesprek hebt gehad, opgezocht op LinkedIn om te linken. Het is daarom heel belangrijk dat uw profielfoto herkenbaar is en een goede uitstraling geeft. Laat uw profielfoto zien wie u bent en past deze foto ook bij u? In dit nieuwe artikel leest u precies wat u moet voorbereiden om een goede profielfoto te maken voor uw social media portretten.

Voordat we beginnen aan de onderdelen waarmee u zelf een goede profielfoto kunt maken, wil ik u eerst de volgende tip geven: Vaak wordt het advies gegeven om 1 profielfoto voor alle kanalen te gebruiken. Mijn advies is echter om per kanaal een andere foto te maken die past bij de stijl van het kanaal. Voor uw LinkedIn profiel kiest u een zakelijke uitstraling, voor Twitter minder zakelijk en voor Facebook ontspannen en casual. Wanneer u de foto’s wel op dezelfde locatie en in dezelfde serie maakt, zijn de foto’s toch herkenbaar!

De locatie

Zakelijke Portret van Esther van de Ven in EindhovenGa voor het maken van de foto’s naar een goede locatie die past bij uw werk en de uitstraling die u wilt overbrengen bij uw klanten. In een eerder artikel schreef ik al over de 5 tips voor het kiezen van de achtergrond. Kies vooral voor een locatie die niet te druk is qua kleuren en waar weinig mensen zijn. Dit zorgt voor rustige foto’s en kunt u zich makkelijker ontspannen.

Daarbij is het heel belangrijk dat u een locatie kiest waar u afstand kan nemen van de achtergrond. Hierdoor wordt de achtergrond onscherp en dit geeft extra sfeer zonder dat de achtergrond storend wordt.

Uw kleding

Natuurlijk moet u ook goed nadenken over de kleding die u aandoet. Kies voor kleuren die bij u passen of bij uw huisstijl passen (let op dat de kleuren niet vloeken!). Wanneer u een jasje aandoet, kunt u die voor de foto’s voor Twitter en Facebook uitdoen, zodat u makkelijk een casual stijl krijgt. Wat vooral het belangrijkste is, is dat u kleding aan doet waar u zich fijn in voelt. Wanneer u kleding aan heeft waarin u zich niet goed voelt, kunt u zich minder goed ontspannen en dat zal te zien zijn op de foto’s! In één van de volgende artikelen zal ik uitgebreid beschrijven waar u precies op moet letten bij het kiezen van uw kleding.

Het licht

Wanneer u kiest voor een buitenlocatie, is het natuurlijk lastig te bepalen wat het licht zal zijn op het moment dat u er naar toe gaat. U kunt echter wel een hoop zelf bepalen! Kies bijvoorbeeld geen zonnige dag. Natuurlijk is een stralend blauwe lucht mooi, maar een felle zon zorgt ook voor lelijke schaduwen… Wanneer u wel op een zonnige dag fotografeert is het aan te raden om met uw rug naar de zon te gaan staan, zodat uw gezicht in de schaduw is en daardoor zacht belicht is. Ook kunt u er beter voor kiezen om aan het begin of aan het einde van de dag te gaan fotograferen. De zon staat dan laag, waardoor dat het licht zachter is en een hele mooie sfeer geeft.
Wanneer het bewolkt is, is er standaard een zachter licht, waardoor u beter belicht wordt en geen last heeft van schaduwen. Daarnaast is het ook makkelijker om uw ogen goed op te houden.
 

Klaar om uw profielfoto te maken

Wanneer u al deze voorbereidingen heeft getroffen, dan is het tijd om te gaan fotograferen. Maar hoe kunt u dat het beste doen? Daar gaat het artikel van de volgende nieuwsbrief over. Dan ga ik uitgebreid in op de instellingen die u moet gebruiken en waar u verder allemaal nog op moet letten bij het maken van een goede profielfoto!

Fotografie tips voor ondernemers

Dit is een nieuw artikel in mijn serie “Fotografie tips voor Ondernemers”. De onderwerpen van deze artikelen zullen iedere keer weer afwisselen. De tips kunnen over Social Media gaan, maar ook voor uw website of bedrijfspresentatie! Wilt u ook iedere 2 weken automatisch deze artikelen in mijn reeks “Fotografie tips voor Ondernemers” ontvangen? Schrijf u dan nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn e-book “Verbeter uw website” met de 3 grootste foto-fouten die gemaakt worden op websites!

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. De verplichte velden zijn aangegeven met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Verwijder allesVerstuur