Professionele profielfoto Den Bosch

Hoeveel social media profielen heeft u? En gebruikt u voor deze profielen allemaal dezelfde foto of stemt u per medium uw profielfoto af aan de doelgroep? Om een goede eerste indruk te krijgen op internet is het heel slim om uw profielfoto aan te passen aan het gebruik van het kanaal: aan wat u precies wilt uitstralen! In de laatste 2 artikelen van deze serie over Fotografie Tips voor Ondernemers legde ik al uit hoe u zelf een goede profielfoto kunt maken. Nu gaan we kijken naar het soort foto dat u het beste per (social media) kanaal kunt gebruiken en waarom het slim is om niet dezelfde foto te gebruiken per kanaal!

Waarom niet overal dezelfde profielfoto?

Natuurlijk is de belangrijkste vraag waarom u niet op ieder profiel dezelfde profielfoto moet gebruiken. De voornaamste reden is dat 1 foto niet kan aansluiten bij de sfeer en de gebruikers van alle verschillende kanalen. Voor LinkedIn kan uw foto heel netjes en zakelijk overkomen, wat u ook wilt uitstralen, maar dan komt dit op Facebook of Twitter veel te zakelijk en streng over. Tegenovergesteld is het niet slim om een leuke vakantiefoto op LinkedIn te gebruiken, omdat dit geen professionaliteit uitstraalt.
Het is wel slim om foto’s uit dezelfde serie (met dezelfde stijl) te gebruiken, zodat er een gelijke lijn in de foto’s zit en mensen u beter zullen herkennen. Waar moet deze foto dan aan voldoen? Dat gaan we per medium bekijken:

Uw website

Zakelijke profielfotoVoor uw website is het natuurlijk heel belangrijk dat u goed overkomt! Kies daarom een foto die voldoet aan de volgende punten:

  • De uitstraling van uw profielfoto moet gelijk zijn aan wat u wilt uitstralen. Enkele kernwoorden kunnen zijn: professionaliteit, ontspannen, zakelijk, vrolijk, direct
  • U moet herkenbaar zijn, zodat uw klant u ook kan herkennen wanneer ze in persoonlijk contact met u komen. Hou de foto dus up to date
  • Een foto dat u aan het werk bent, kan heel goed werken op uw website, omdat dit extra herkenbaarheid geeft. Let wel op dat uw gezicht dan nog wel goed zichtbaar is
  • Pak een originele foto, zodat mensen die via uw social media profiel komen ook weer een extra foto zien waar ze u aan kunnen herkennen

LinkedIn

Omdat uw social media profielen vaak een ander netwerk vertegenwoordigen, is het slim om uw profielfoto te laten passen bij het netwerk. Voor LinkedIn gelden daarbij de tips:

  • Laat uw professionaliteit zien. Kies dus voor een zakelijke foto
  • In pak of met een net jasje op de foto geeft direct een zakelijkere sfeer
  • Lachen mag, maar een foto tijdens een schaterlach kan verkeerd overkomen. Voelt u zich prettiger bij een foto waar u niet lacht, dan is dat voor uw LinkedIn profielfoto beter
  • Geen vakantiefoto! Zeker geen foto met blote schouders en/of een zonnebril. Dit maakt u onherkenbaar en past niet bij het professionele netwerk van LinkedIn

Twitter

Zakelijke ProfielfotoHet medium van de korte berichten is Twitter. Maar ook hier kunt u bij het kiezen van uw profielfoto beter gebruik maken van deze tips:

  • De profielfoto van Twitter wordt altijd klein getoond, kies dus voor een foto van alleen uw gezicht, zodat u goed herkenbaar bent
  • Wilt u toch meer tonen op uw profielfoto, zorg dan voor zo min mogelijk kleine details om de foto rustig te houden als hij klein getoond wordt
  • Twitter is voor de luchtige maar vaak toch nog wel zakelijke berichten. Kies dus voor een foto die ontspannen is, maar toch nog wel uw professionaliteit uitstraalt

Facebook

Bij Facebook draait alles om persoonlijk contact. Gebruik daarom deze punten voor het kiezen van uw nieuwe profielfoto:

  • Uw LinkedIn profielfoto is dus veel te zakelijk, dus kies voor een ontspannen foto waar u heel toegankelijk opstaat
  • Gooi uw jas aan de kant en kies voor een nette blouse als u wel professioneel over wilt komen
  • Een vakantiefoto kan op Facebook goed, maar kies wel een foto waar u herkenbaar op staat en nog niet dronken
  • Blote schouders blijft niet slim, omdat door de uitsnede van de foto het kan lijken dat u eigenlijk naakt op de foto staat. Dat is zelfs op Facebook niet gepast

Natuurlijk zijn er nog verschillende andere plaatsen waar u uw profielfoto moet plaatsen, maar dan zou deze lijst te lang worden. Kijk dus vooral goed naar uw netwerk en doelgroep op het betreffende medium en maak daarmee de keuze voor de foto!

Fotografie tips voor ondernemers

Dit is een nieuw artikel in mijn serie “Fotografie tips voor Ondernemers”. De onderwerpen van deze artikelen zullen iedere keer weer afwisselen. De tips kunnen over Social Media gaan, maar ook voor uw website of bedrijfspresentatie! Wilt u ook iedere 2 weken automatisch deze artikelen in mijn reeks “Fotografie tips voor Ondernemers” ontvangen? Schrijf u dan nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn e-book “Verbeter uw website” met de 3 grootste foto-fouten die gemaakt worden op websites!

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. De verplichte velden zijn aangegeven met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Verwijder allesVerstuur