Maak een betere profielfoto

In mijn vorige artikel in de serie Fotografie Tips voor Ondernemers heb ik uitgebreid uitgelegd welke voorbereidingen u moet treffen om een betere profielfoto te maken. In dit artikel ga ik u precies vertellen hoe u deze profielfoto maakt en waar u op moet letten. Zo kunt u zelf uw nieuwe profielfoto maken!

De Camera

Wanneer alles goed geregeld is, kunt u gaan fotograferen. Zorg ervoor dat u een goede camera gebruikt. Het beste zou zijn om een spiegelreflexcamera te gebruiken met een goede telelens (een lens die ver kan inzoomen). Hierbij kunt u namelijk veel zelf instellen, waardoor de foto’s ook beter worden. Maar natuurlijk is het ook mogelijk om een goede profielfoto te maken met een kleinere camera. Het is wel fijn als u voordat u de foto’s gaat maken de camera kent, zodat u weet welke instellingen het beste voor u werken!

De beste camera-instellingen

Maak zelf een goede profielfotoAfhankelijk van de lichtsituatie en de camera dienen er verschillende instellingen gebruikt te worden en niet iedere camera heeft dezelfde mogelijkheden. Daarom zal ik hier een overzicht geven van de beste instellingen per camera:

  • Compactcamera e.d.: Gebruikt u een compactcamera (een kleine camera met een vaste lens), kijk dan of deze camera een portretoptie heeft. Deze optie zorgt standaard al voor optimale instellingen voor het fotograferen van een portret. Met een compactcamera heeft u vaak geen invloed op de sluitertijd en diafragma, dus u kunt het beste in een lichte omgeving foto’s gaan maken, zonder te veel tegenlicht.
  • Spiegelreflexcamera: Wanneer u een spiegelreflexcamera gebruikt, zorg dan dat u de instelmogelijkheden al een beetje kent, zodat u weet wat het effect is. Het beste is een laag diafragma-getal te kiezen, omdat dit meer onscherpe in de achtergrond geeft. F/2.8 of F/4 is vaak een mooi diafragma om portretten te maken, omdat het gezicht dan vaak nog helemaal scherp is. Laat de sluitertijd echter niet te lang worden, anders zullen de foto’s snel bewogen zijn. Lager dan 1/100 is vaak te langzaam. Dit betekend dus dat het getal achter 1/ kleiner is dan 100. Alles hoger dan 1/100 is sneller en dus ook beter. De ISO waarde kunt u het beste zo laag mogelijk instellen, maar dit is afhankelijk van het licht. Probeer een hoge ISO te voorkomen, omdat er dan meer ruis in de foto zit.

Maak zelf een goede profielfotoVoor alle camera’s geldt dat u het beste de volgende tips kunt gebruiken:

  • Zoom zo ver mogelijk in! Dit voorkomt vertekening in het gezicht en zorgt voor een mooiere achtergrond.
  • Neem afstand! Omdat u zover inzoomt, moet er ook afstand zijn tussen de camera en uw gezicht. Deze combinatie van inzoomen en afstand zorgt voor een betere profielfoto.
  • Neem afstand van de achtergrond! Zoals ik in het vorige artikel al zei is het beter om afstand te nemen van de achtergrond, zodat deze onscherp is.
  • Controleer alle mogelijke instellingen! Ook veel kleine camera’s hebben de mogelijkheid om de witbalans, ISO waarde en dergelijke zelf in te stellen. Controleer of deze goed staan en probeer uit wat een andere instelling doet. De witbalans kunt u instellen aan de hand van het aanwezige licht en doe dat ook! Een aangepaste witbalans geeft vaak mooiere kleuren dan een automatische witbalans. Deze staat bij de meeste camera’s te blauw ingesteld.

 

Let op uw houding voor de profielfoto!

Maak zelf een goede profielfotoHet voelt vaak heel onnatuurlijk om op de foto te gaan. Hoe gaat u staan en waar laat u uw handen? Kijk daarom vooraf eens naar houdingen die u aanspreken en print ze uit! Wanneer u dan even niet meer weet wat mogelijk is, kun u dit papier er weer bij pakken en de voorbeelden gebruiken als nieuwe inspiratie. Ook kunt u eens kijken op de website van Digitale Photography School. Zij hebben een pagina met verschillende mogelijke houdingen voor zowel mannen als vrouwen. De lijntekeningen hebben als voordeel dat u niet precies de persoon uit de foto gaat kopiëren, maar dat er ruimte is om zelf de beste houding te vinden. Kijk hierbij ook vooral wat bij u past en waar u zich prettig bij voelt! Wanneer u zich niet prettig voelt, is dat te zien in de profielfoto!

Extra tip!

Zorg ervoor dat u iemand mee neemt die makkelijk met een camera overweg kan en waar u het goed mee kunt vinden. Dit zorgt voor een ontspannen sfeer, waardoor u beter op de foto komt te staan! En dat is natuurlijk het resultaat dat u wil voor uw profielfoto.

Fotografie tips voor ondernemers

Dit is een nieuw artikel in mijn serie “Fotografie tips voor Ondernemers”. De onderwerpen van deze artikelen zullen iedere keer weer afwisselen. De tips kunnen over Social Media gaan, maar ook voor uw website of bedrijfspresentatie! Wilt u ook iedere 2 weken automatisch deze artikelen in mijn reeks “Fotografie tips voor Ondernemers” ontvangen? Schrijf u dan nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn e-book “Verbeter uw website” met de 3 grootste foto-fouten die gemaakt worden op websites!

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. De verplichte velden zijn aangegeven met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Verwijder allesVerstuur